Monday, May 9, 2011

Perihal thumbprint dan Penilaian baru

Salam petang Isnin..

sesi berhemah plak rase arini.maklumlah senarai APC 2010 dah tahu kan..wakakaka.kite jadik skema sket.Ape salahnya sekali sekala kan.

back to topic. Saya dengan ini sangatlah berbesar hati menerima khabar gumbira(tgk..ejaan gembira tu sendiri dah menunjukkan kegembiraan tahap petala langit oke)sebab saya dapat tahu Perbadanan saya yang tercenta itu telah membuat keputusan untuk memasang thumprint kat seluruh cawangannya di Malaysia ni.

Nak tahu kenapa saya sangat gembira? sebab saya rasa itulah seadilnya.zaman saya bekerja di pejabat cawangan satu ketika dulu, saya sangat stress sebab saya handle dan perlu buat laporan Punch card setiap bulan. kenapa saya seteres? sebab bos saya selalu called dah tanpa segan silumannya dia mintak kami kuli2 batak dia untuk punch kan kad dia.seawal 7pagi dia gigih tuk call dgn sore serak2 katak dia tu.
kalau x jawap call, dia sms plak ye.pastu saya berani jamin 200% dia telah menyambung tidurnya.

Jadi dengan pemasangan thumbprint ini, saya rase staff2 cawangan baru bos saya tu tidak lagi wajib tuk punch kad bosnya.sudah nampak dosa2 dikurangkan di situ.secara tidak langsung bolehlah manusia2 yang rase dia bos dan ade kuasa untuk ugut2 staf bawahan ni jd OKU buat sementara waktu..
unless dia buat duplicate ibu jarinya.bersedialah nak kene isi borang pengecualian thumbprint dan rekalah alasan2 yang munasabah.

SIapa baca berita harian arini?front page pasal satu sistem kompetensi baru yang bakal diberi nama kelak yang akan menggantikan sistem PTK.saya tidak tahu ape keburukannya, tapi buat masa sekarang dengan deraf2 yang didedahkan, saya sangat suka bile ade penilaian dari rakan sejawat dan anggota bawahan mengenai sesi penilaian untuk kenaikan pangkat.

Kerana sejak bekerja di Perbadanan saya ni, saya rasa sangat annoyed dengan kelakuan pegawai2 atasan yang suka2 ati buat kesalahan dan meletakkan punishment itu di pundak staf bawahan. x lupe juge frasa paling saya benci yg kerap sungguh di ucapkan oleh pegawai2 atasan ini "saya x pe, saya pegawai. Kamu x boleh"

kadang2 terasa ringan mulut ingin menyatakan, "sebab awak pegawai lah tanggungjawap awak besar dan berat, dosa pun banyak kalau silap memegang kuasa dan menyalahgunakan kuasa". Bukanlah satu platform pulak untuk kami2 ni nak menghentam para bos.
Tapi kadang2,bile mereka berada di atas dan mempunyai kuasa. mereka lupe mereka juga manusia yang tidak terlepas dari kesilapan. bagus kalau kita boleh bagi komen/cadangan untuk menambah prestasi keje orang lain bukan?

so moral of the story, saya rasa bahagia arini, walaupun telah berjaya diperdaya oleh Nazri untuk meranapkan diet aku.
padahal dah janji ngan orang lain nak ke mekdi(another penyumbang obesiti).

notakukukaki::saya bukanlah pendendam tapi saya rasa doa saya ketika di Cyberjaya telah dimakbulkan Tuhan..Alhamdulillah

1 comment:

  1. hello..apasal sebut nama i kat sini ni...malu la i...

    ReplyDelete

Not so true but a litle bit true

Not in every single way la but the par set up by my late dad also take a role in it.