Wednesday, March 21, 2012

Siapa yang terpilih?

Assalamaualaikum.

oke arini aku nak merepek meraban lagi. so kalo bosan silakan click tanda X yg kat hujung atas belah kanan/kiri screen anda tu.

Siapa yang tak pernah buat pilihan dalam hidup dia? maknanya hidup dia semua orang yang tentukan. Mungkinlah sejak kecik lagi mak pak dia or tok nenek dia decide baju ape, sekolah mana, kawan mana, makanan ape yg dia KENE AMIK. sampai dah besar ni jauh dari keluarga KAWAN_KAWAN dia lak konker hidup dia dalam menentukan segala macam bentuk acara daripada cara pakaian, kereta ape, dengan sapa dia nak bergaul.

yelah esok dah berkahwin SELALUnya kehidupan kita dimanipulasi/dikawal pilihan yang perlu di buat oleh pasangan lak kan. karang somi/bini majuk org bengang lak x ikut kata dia. ye dak.

Owh lupe, saya nak merepek pasal pilihan yang saya buat. dah tajuknya SIAPA. saya nak bercakap pasal ORANG. ye saya x boleh nak pilih orang jenis macamana saya nak jumpe setiap hari.(dah nama keje opis-mmg le asyik2 muke itu je aku tgk ari2 kan) cume saya nak tekankan saya memilih untuk berkawan dengan siapa. Once i know u cheat on me, once i know u talk bad bout me. once i know ur selfish. good bye la. baik mana pon kat depan, manis mana pun kata2. i wont regret. sebab saya jumpe ramai kawan-kawan saya yang sgt oke tapi sgt sensitif. saya x kesah pun dengan org sensitif ni mcm saya punyer BFF .Puan F (bkn nama sebenar) dia ngaku dia sensitif. tapi saya layan aje sebab dia sgt best. dia sensitif tapi dia juga sensitif dengan emosi atau reaksi orang lain.berbanding dengan certain org dia fikir dia nyer sensitif aje, kecik2 ati kalau orang tersilap kata. tapi bile dia start berkata-kata mak ai. x hengat dunia makcik oi. dia x sensitif perasaan org tp nak org sensitif perasaan dia. yg mcm ni, boleh buat kawan. tapi atas nama kawan je lah bukan kawan yang baik.tapi mungkin kawan orang lain lah.

begitu juga dengan kawan yang kita dah jenuh nasihatkan suruh berubah agar diri tak dibuli or diri tidak diperkuda-kudakan oleh orang lain. tapi tetap tegar menyusahkan diri sendiri dan juga orang lain demi nak menolong orang. ye saya jenis manusia yang suke tolong orang tapi saya jenis wasathiah aje. berpada-pada lah.kerana tidak semua orang tu baik. hari ini kita tolong dia, kita berhabis duit berkepuk2, kita bazirkan tenaga dan masa untuknya tapi esok2 kalau kita tersilap langkah dlm pergaulan dia tidak pulak mengenang jasa2 kita tu. lagi dia bermasam muke dan terus x bercakap ngan kita ada lah. jadi saya juga akan rejek anasir2 ini dlm list fren saya. sebab saya penat bg nasihat kat org.saya pun sakit ati layan org yg x dgr nasihat org ni.

Ye, diakui kadang-kadang kita tidak punya banyak pilihan ataupun kita tak ade pilihan langsung. Tapi Bukan bermakna kite kene PASRAH aje terima ape yang ada dalam hidup kita. selagi kita boleh berusaha selagi kita mampu merubah dan mencorak kehidupan kita menjadi lebig bahagia dan membahagiakan orang sekeliling, saya rasa kita WAJIB merubah corak pilihan yang ada. tapi xde lah bermakna kalo keje kite yang halal skang ni gaji ciput kite nak berenti keje n start jual dadah lak sebab lumayan. tu namanya NGOKNGEK kepala kemek.

saya tidak malu tuk mengaku disebabkan saya cerewet memilih inilah jodoh saya masih belum kesampaian. sebab saya berhati2. ye saya tidak mahu nanti saya bermasalah seperti mna manusia2 di depan mata saya yg kahwinnya awal dan menanggung pahit maung hidup berumahtangga yg kadang saya mendengarnya pon saya sudah boleh naik angin.

saya bangga kerana saya masih rasional tuk memilih dan bukan pasrah sahaja dengan kehidupan saya.

No comments:

Post a Comment