Saturday, December 21, 2013

Trip to Ho Chi Minh -Day 2

Assalamualaikum.

Bersambung lagi ke entry kedua Trip to Ho Chi Minh.

Untuk makluman semua, kami stay di The White Hotel 2. kalo kami jalan terus entry ke Ben Thant market adalah pintu South 9 ke North 9- oke aku terdelete pix gate mana cume yg pasti entrance dia tu ade org jual bunga segar. n kalo masuk pagi2 mmg wangi(rasernya aku x citer dlm entry Day 1 tu kot ade insiden kami berjalan kaki dr The White Hotel 1 ke The White Hotel 2. x jauh pon dlm 10 pintu kedai kot. aku x pasti kesilapan urusetia atau[un HOtel 1 tu dia x ckp bilik tu accompany kami yg 22 org ni. kalo dikirekan suppose ade 11 bilik la. sebab kami bayar pakej sebilik 2 org.

Kita tinggalkan cerita tukar2 hotel tu, kite kembali ke kisah hari kedua. pagi ni kami telah dimaklumkan oleh ketua rombongan untuk bersiap2 sbb dlm pkl 9.30 waktu Malaysia kami kene berkumpul kat lobo Hotel nak gi ke Cu Chi tunnel. which sgt jauh bak kate sorg cikgu lelaki ni. cikgu M aku namakan. dia dah pernah dtg HCM ni 2 kali kot. modus operandi dia dtg nak shopping saje katenya.

Jadiknya, pagi2 jam 8pg mesia kami turun ke Cafe hotel untuk breakfast. Eh betol la turun breakfast, makan ape?
makan bekal kitorg. hahahaha. aku bawak bubur nasi segera dlm cup tu n adik beradik aku bawak vico 3 in 1 la nestum 3 in 1 la. megi cup la roti dsb. makanan hotel aku belasah telur je. aku suh dia goreng dpn aku n aku mintak kopi dgn dia. buah pisang pagi tu as pencuci mulut. so member aku belasah amik byk2 pisang dia. hihi. member aku yg lelaki dlm gambar entry lepas tu rupenya pegi makan kat kedai. harem x bitau.

Since kitorg ni turun awal manakala makcik2 kiah yang lain masih mengira duit belanje(aku fikir) di bilik. Maka aku dgn konco2 aku telah pergi ke pasar Ben thant sbb aku rase rimas pakai pump shoes CR aku. Aim pagi tu nak beli sandal lah. itulah kan, selalu aku kalo gi merantau ni bawak sport shoes x pon aku pakai casual shoes yg ala2 sport shoes jugak. tp nak dijadikan cerita aku x jumpe cr sport shoes aku kat mana letak (nampak sgt hidup x berape nak bersukan). jadik aku dengan berat ati pakai pump shoes aku tuh. Biaselah manusia ni kan, ko dha tau ko x selesa sgt pakai kasut tu, pastu ko pakai jugak pastu ko complain sakit kaki la penat la nak kene pakai yg lain la.. Alasan semata2 je tu nak shopping n nak menutup rasa bersalah nak kuarkan duit.

Maka masuklah kami berempat. Aku- mamat dlm gmbr entry sebelum n 2 org kawan aku yg pompuan. kami ni satu opis tapi different cawangan/Daerah lah. masuk2 oke.. aku rase nak lari balik hotel!! kenapa?
Sebab entry kedai bunga segar wangi aku tu. mmg seronok lalu. sbb bau bunga. cume yg x bestnya bile ko masuk awal pagi sgt kat pasar tu, laluan tu ade org jual BABI n the best part is diorg sembelih BABI kat situ!!!!! masa aku cross kedia bunga aku dah tangkap bau x sedap. aku pusing tgk member2 aku 3 org dh break emergency belakang aku. ntah kenape aku kerasukan ape ntah aku boleh cross dlm keadaan berlari sambil mata aku menangkap usus babi yg bergelimpangan atas meja n ade sorg vietnam ni duk pegang pisau berdarah br pas sembelih babi lalu ke arah aku dgn darah di pisau berjijiran.. aku dh tutup hidung tahan napas n lari masuk sampai kat org jual buah n kerepek2 plak. kawan2 aku pon tiba2 je ade kat sebelah aku.

Kami masuk n belu sandal. sumpah mahal. mmg diakui tebal sandal tu n cantek la ade batu2 permata mengerlip atas sandal tu. tp mhl aku rase kalo kat mesia dpt bwh rm20 kot. tp tu pengalaman pertama bergaduh mintak kurg bile x bg kami x mo beli depa pegang. gangster oke pompuan cina vietnam ni. muke garang nak mampus. masam je. oke pendek citer kami beli 4 sandal. aku amik satu n kawan aku sorg tu beli 2 sorg lg beli 1.

Balik Hotel tukar sandal n warning semua org jgn tanya harga sandal kami. Along aku n abanglong aku dah bantai gelak. diorg siap ckp kat mesia konpem RM15. aku buat muke toye je la..

So kami pun naik bas ala2 bas mini cenggitu. jenama Hyundai- aku wonder semua kenderaan jenis Hyundai ke kat sini?

Paling x menahan drebar bawak slow sgt. mmg x leh laju katenya 40km/hr saje. motor pon slow kat sana. x de lah istilah mat rempit2 ni.. lori mmg korg x jumpe kat bdr HCM tu. jarak perjalanan 2 jam. hotel kami stay tu di District 1 n CU Chi tunnel ni kalo x silap di District 8. paling x leh lupe tiba2 drebar bas stop kat satu workshop buruk n penuh habuk besi. byk sgt bas kat situ,. aku ingat bas rosak or nak isi minyak. skali drebar bas ckp 15 minutes. along aku turun dgn lakinya terpinga2 pasal depa duk seat plg depan skali. rupenya tempat tu adalah RNR. amik ko minah2 salleh n mat salleh duk sibuk beratur beli mkn. mcm lapor sgt je aku tgk. ketua rombongan bitau drebar bas kami x mo stop kat situ nak teruskan perjalanan saje..so teruskan balik la perjalanan. lalu sawah padi, yg kg2nya aku tgk byk tempat pengumpulan brg kitar semula. n end up lalu ladang getah n jumpe perkuburan pastu br sampai.. jauh oke..(mebi sbb drive slow kot)

enjoy the fotos la yea. walopun x ikut sequence..

korg masa korg masuk satu terowong panjang (bersimen batu lah). then lps scan amoi tu lekatkan sticker kat baju korg. nasib lah. kene kat bahu ke kat tudung ke. then korg kene teruskan perjalanan dlm terowong tu. masa mula2 masuk dia mcm ke bawah pastu korg kene daki lak oke..mengah Mak Ngah (kot lama sgt x exercise, padan muke aku)

Dan paling penting yg pokcik baju n topi ijau tu sgt baik cume masa dah halfway dia marah sbb kate group kami x ckp org. suppose 20. waima kami mai 18 je sbb ade cikgu+laki cikgu_2 anak cikgu x dtg. yg sesat pakcik dr kg mana ntah(Malaysian jugak) dgn wife dia tersilap msk group kami.

masa nak ke toilat (alhamdulillah toilet ade pili) dekat dgn arena tembak2 tu. kami jumpe org buat kulit popia. kulit popia yg pompuan cun mekap tu buat sgt nipis tp x koyak la plak. pro lah katakan. sayang plak ko cantek2 duk kat dapur arang duk buat kulit popia tu. kat sini mmg penat ya amat ye. sbb korang kene byk jalan n sgt bersyukurlah aku kerna telah menukar sandal itew.

end up the Cu Chi Tunnel trip dgn mkn ubi kayu. aku x rasa depa rebus aku rase ubi kayu bakar. cecah dgn kacang tumbuk n disajikan dgn mangkuk kecik/cawan besor saiz apam polkadot teh payau. hahaha aku rase green tea kot. tp bau wangi mcm bunga melur.

lepas tu kami panjat bas ke Shamsudin Halal restoren yg x sampai 2-3 kilometer. n makan meriah sbb aku suka bingka ubi dia, not so sweet yet lemak2 gitu.

pastu nak blk hotel edisi siapa plg kuat berdengkur dlm bas.