Saturday, December 28, 2013

Trip to Ho Chi Minh Day 3

Assalamualaikum.

So now we move to Day 3 plok.
Pagi2 tu kami telah nekad kami merujuk geng2 single la. me n my opismates) telah berjanji tuk breakfast kat kedai.
lantak la mahal ke papa kedana ke asal nak melantak sarapan pagi yang normal. cemuih la nak makan nasi bubur segera n megi cup je kan. roti pon x leh nak masuk kat tekak aku dah. tekak duk teringat2 nasik lemak ikan aye n nasik dagang di kampung halamanku.sob sob sob.

itulah resitnya kami byr tuk 3 org. 2 org je order makan sbb lg sorg bawak megi cup. cume masa kitorg g keddai tu berlima. yg lelaki 2 org duk meja sebelah. boleh plak makanan kami yg order dulu sampai sudah dia x buat. sudahnya lama gile n kami mintak tapau sbb mcm dah lewat. sbb janji 9.30 waktu mesia nak ke muzium memorial perang tu.
agak membuat kami rase nak marah lah. kot bg diskaun x pe lah jugak kan. harem je.sudahnya sampai hotel kami gi kat cafe duk mkan kat situ. tambah plak nasik goreng tu byk gile mcm tuk 2-3 org makan. nak nangis aku makan. nasib baik la Along aku turun so aku paksa la dia makan skali. gambar nasik x de ye sbb kelam kelibut dh masa tu. mee goreng mama aka mamak dia pon sedap menepati citarasa org mesia la. especially aku yg sgt cerewet bab rasa2 ni.

Then kitorg pon menuju la ke muzium peringatan perang tu. masa tu aku dah kau nak ke toilet la. sape suh mkn berat pagi2 kan. mmg tekanan perasaan la. bawak botl tadah air kat sinki.
overal muzium tu menyedihkan dan menginsafkan. ramai minah2 salleh n bangsa kaukasian ni duk menangis meratap hiba dlm dewan2 galeri di situ. kami x lama dlm 2 jam je. tu pon x sempat sgt nak bergambor2 sbb aku x sedap perut. nak poo poo.

aku x naik tgkt 3 sbb kes sakit perut aku tu tapi sempat jugak aku beli brg kerastangan hasil mangsa2 perang org2 oku. yg fizikal mcm org kerdil tapi jenis bongkok 3 tu. tapi diorg sgt baik ramah n frenly. senyum je. mintak kurg pon bg la sket. aku beli mcm bunga2 kaca tp bukan kaca pon. dia buat mcm pokok bonsai. tu mak aku kirim.9maaf gambar tiada). lps aku beli makcik2 kiah pon laju je gi beli. niat aku satu je. bio le deme bukan islam pon. harapan aku, aku byr usd6 tu dapat bantu penuhkan tabung diorg. beg2 tangan dr manik2 cantek pon byk. rege dlm rm18 ke atas. ade jugak cikgu2 yg beli. n now aku nyesal apsa x beli tuk gi diner or buat hantaran ke ke. -macam nak menikah sgt la ka.

masa kat muzium tu aku duk gile belek baju Ao Dai deme je. cantek oke..

lepas muzium kami dibawa ke China Town tempat borng2 baju semua lah. kat sini ade masalah besa iaitu bas/ape2 kenderaan x leh parking menunggu. dia just leh turunkan penumpang n amik penumpang saje. so korg bygkan lah suasana luar tu mmg sesak lah. kami diberi masa dlm 2-3 jam tuk shopping di sini. group kami abanglong aku yg start kat depan. kami round dulu semua. oke jalan sempit yg amat. korg bygkan mmc korg gi pasar malam jalan tar yg ari Sabtu tu. og bersesak2 belaga montot semua tu. masa tulah depa nak bawak msk stock baru tambah2 kami ni yg saiz bukan kurus mmg hazab la nak lalu.

ujung2 kami stop kat kedai kain cotton. mmg kenyang la makcik tu dpt kami ni sbb kami beli mcm2 kat situ. n aku end up tempah baju ao dai n also jubah. baju aodai tu aku gi pilih kain chiffon. n belahan tepi dia agak tinggi. so kawan aku yg lelaki ni duk pesan puluh2 kali. suh aunty tu labuhkan sket belahan tepi baju tu. n buat lining. sampai makcik tu ingat kawan aku tu SUAMI aku plak. x pasal2 kan. boleh kate aku nyer pesanan kat aunty tu-
"u jahit besar oke. big n wider. no fit fit, nanti this abang marah"

alasan lah ko kang x muat nangis aku. memula riso jugak kot dia x anto. sbb esok aku nak balik dah kan. tp aku fikir kao ade rezeki sampai la baju aku tu. kalo idak nak buat camne. tp aku tau chinese ni pegang janji sbb dia meniaga kan.stress aunty tu bile aku mintak kurg byk sgt. dia siap bg air mineral kat kami semua n citer anak sedara dia kawen dgn org mesia. dan2 plak dia ty aku hantaran org mesia brape average. aku ckp RM10k. terus dia kire calculator tukar dgn duit dia. dia ckp mahal!!!

tetibe deme2 ni laung2 kat aku ckp bas dh sampai. aku baru je suh makcik kedai sebelah gunting kain lycra 5 psg. sepasang rm18. ko mampu rege gitu kat mesia. semeter pon dah rm17 kot kat Trg ni.

so aku le muke yg plg lewat naik bas n x leh nak naik pasa brg aku berat n penuh kat tgn. abs semua org pakat tlg bawak naik plak. duduk dah le kat blkg. maklumle geng2 makcik kiah n makcik limah amik seat depan.

lepas tu kami lunch di rstoren sri melayu.

bersambung la plak ye ke part 2 Day 3 ni

No comments:

Post a Comment

Not so true but a litle bit true

Not in every single way la but the par set up by my late dad also take a role in it.