Wednesday, September 7, 2011

Edisi Flash back

Jangan ditanya aktiviti raya sebab malas bebenor nak citer. Nanti x pasal2 org meluat kan..so just nak kongsi persoalan manusia2 sekeliling yang 'unik' dan 'pelik'

FB1
----
Zakat Fitrah.
Since my late dad meninggal thn 1997..so 1998 my late Tokki byrkan tuk kami 4 beradik ni.but unfortunately 1999 tu my Tokki dah x de..so kami strat byr sendiri lah..(at the beginning my mum byrkan).Lebey kurg dlm thn 2003 ke 2004 dah start byr sendiri n selalunya byr kat Jusco Wangsa Maju n i choose to pay rate yg plg mahal la.Sebab mmg mak selalu pesan, time makan sedap tu x ingat pon org susah kan..so byr plg mahal.
Tapi br2 ni before raya time kecoh2 aku sorg je x byr lg dlm famili ade la sorg hamba allah ni.Tanye Mak Ngah bile n kat mana nak gi byr..siap suh gi byr kat mesjid..paksa2 lak tu..siap ckp "buat ape byr yg plg mahal..byr yg RM5 sudah lah"
terdiam jap aku.bukan ape.aku x tau la mentaliti dia ape kan..
setiap kali ade org ckp psl zakat fitrah ni, dia dah jd mcm pegawai promosi terlatih lak..duk sbeuk suh byr RM5 je jgn lebey2 bazir katenya.
erm..aku end up byr rate ikut nasihat mak aku le kan. heran dgn perangai org2 yang hidup senang tp sgt berkira ni.

FB2
----
Puasa ganti Ramadhan /puasa sunat syawal
~ni pon ade kes ade org ajar aku suh aku niat puasa ganti skali niat puasa sunat syawal.2 in 1 katenya byk pahala.aku mula2 mls nk jwp..dah le puasa kan. tp aku cube lah kongsikan dengan org tu ape yg ustazah aku ajar masa aku sekolah dulu.
Sekolah biase2 je..SMKA Sheikh Abdul Malek. teringat UStazah Rokiah ade bg bandingan dan suruh kami fikir sendiri.masa tu kami form 1.
kate ustazah..ade ke kite solat fardhu tu kite niat solat sunat skali dgn harapan dpt le pahala solat sunat?nak niat 2 in 1 la lebey kurg.so it's same apply to fasting lor. puasa n solat tu rukun Islam..yg wajib x leh buat main2. suke hati nak niat sekali..sebab byk khilaf ulama' psl hal puasa ganti n puasa sunat syawal ni.
kite kalo hutang mestilah wajib byr dulu..kenapa lak nak hegeh buat yg sunat.
kalau mcm tu x yah la solat maghrib/subuh/zuhur..buat solat sunat je dulu.kan dah silap konsepnya tu.

FB3
----
Qadha' puasa/bayar fidyah
~puasa kalau tak sempat ganti tahun berikutnya sebelum dtgnya Ramadhan WAJIB byr FIDHYAH DAN GANTI PUASA bukan ko gi byr je fidhyah pastu puasa ko x ganti..adoila..
kalo tahun kedua masih x ganti lg, bayarah fodhyah berganda..puasa menten je bilangan hari kite tinggal tu..dah beranak pinak, x tau ko x tanya..buat pandai2 je..ni le kate BODOH SOMBONG..org plg rugi atas dunia


FB4
---
Akhirnya satu hubungan
~duk pot pet sana pot pet sini..nak clash ke nak break up ke lantak ko la..
pening dah aku ni.move on la


notakukukakiku::duk list brg nak beli tuk jamuan minum teh cicah biskut raya Jumaat ni

2 comments:

  1. FB3 tu, aku pun cam terkejut gak bila ada kawan aku yg tak th tp dok budget kita yg salah. Siap buat muka "Yekeeeeee.." ala2 tak caya apa yg kita ckp. Siap suh aku gi confirmkan ngan ustaz2 lagi. Tak nak gak kalah. Bila ada yg sahkan betul apa yg kita ckp, barulah tersipu2 malu.
    Lps tu siap ada yg ckp, kalau ibu2 ponteng pose dakper, byr fidyah jer, tak yah ganti pose. Padahal yg tak yah ganti pose tu hanya utk org2 yg mmg langsung takleh nak berpuasa sbb uzur.
    Yg sadis, kawan laki aku yg dah beranak pinak pun tak th. Kalau berdebat pasal agama tak mo kalah. Konon dia g belajar agama la apa...tp pasal ganti pose dan aurat pun masih tak th. Camner la dia lead famili dia

    ReplyDelete
  2. itulah diorg ni amik separuh je..separuh lg ilang ke mana ntah ajarannya..

    ReplyDelete

Not so true but a litle bit true

Not in every single way la but the par set up by my late dad also take a role in it.