Monday, January 2, 2012

wake up n move one please

Assalamualaikum.
Mintak maaf lah entry blog ni x de sangkut paut langsung dengan tahun baru 2012 ni.
Just nak share pendapat dan rasa hati. Dah lama tengok keadaan ni semenjak dua menjak ni lah kan. Tak banyak saya nak pesan. Terutamanya untuk mana-mana insan yang bergelar perempuan tu. jagalah maruah anda tu. maruah tu bukan setakat dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Juga dari segi etika menutup aurat serta percakapan lebih tepat lagi aqidah anda.

Jangan sebab seorang lelaki, maruah anda dipijak2. diperlekehkan sedemikian rupa. yelah, kalau dah orang jantan tu ckp dia tak nak. terima je lah kan. yang hadap sangat terhegeh mcm kucing betina gatai tu kenapa? kucing tu x pe lah dia comey dan makhluk berbulu. nampak gedix comey. lagipun dia tu haiwan kan. bukan ade akal fikiran pon.

Sana sini duk canang kat org dan kenkawan "saya ni awek si Polan bin si Polan. Saya sanyang sangat kat Si polan ni. Kalau x de si polan ni maka meranalah hidup saya.. serasa tak bernafas. serasa macam mati jiwa cenggitulah kirenya"
nampak sgt bohongnya. bernafas guna oxygen ye adik2. mati?nyawa kita tu di tangan Allah. jiwa mati? tu namanya mengikut nafsu. org kate ikut hati mati, ikut rasa binasa. itulah dia pesan nenek moyang kita.

kalaupun kita masih muda remaja. ala2 x matang- bohong la sangat. org pompuan lg cepat matang dr lelaki. tahu kenapa jadik macam tu? sebab wujud ruang2 kosong di dalam qalbu(hati) masing2. cube bawak2 penuhkannya dengan pengisian rohani. (bukan refer Cik Rohani Khazari yg buat attachment di Kuantan tu ye).

pendek kata, zaman dah makin maju. Janganlah anda duk tereperuk dan terperangkap dengan cerita2 seperti di dalam novel kisah org putus centa. kisah org x leh terima kenyataan. yes membaca tu jambatan ilmu. penulis tu tulis novel tu bukan nak suh korang tiru, tapi dia nak korang amik yg positif jadikan semangat tuk teruskan hidup. sama lah mcm baca sokabar kesah pembunuhan ke kemalangan ke. bukan diorg saje2 nak report cenggitu. salah satu moral of the storynya adalah sebagai peringatan tuk hidup orang lain.

Sekian. byk sgt dah duk menaip ni. simpan lak esok2 ye..

No comments:

Post a Comment